STATUT STOWARZYSZENIA „AMICI HUNGARIAE”
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie pod nazwą „AMICI HUNGARIAE” zwane dalej Stowarzyszeniem, posiada osobowość prawną, jest zarejestrowane, działa w szczególności na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz na podstawie niniejszego statutu.
- Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona. W kontaktach zagranicznych nie wymaga tłumaczenia na języki obce.
§ 2
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
- Siedzibą stowarzyszenia jest miasto Stary Sącz.
§ 3
- Stowarzyszenia opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
- Członkowie
Stowarzyszenia, w tym członkowie jego władz, mogą być zatrudniani
w Stowarzyszeniu na podstawie stosunku pracy oraz stosunków cywilnoprawnych. - Członkowie
Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane
w związku z pełnioną funkcją.
§ 4
- Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczególnych. Stowarzyszenie może używać wyróżniających je znaków graficznych.
- Stowarzyszenie
może ustanawiać odznaki, statuetki i przyznawać je osobom fizycznym
i prawnym zasłużonym dla Stowarzyszenia.
§ 5
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnych profilach działania.
- O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust.1., bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków (nazywane dalej WZC) kwalifikowaną większością co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych, biorących udział w WZC.
ROZDZIAŁ 2
CELE STOWARZYSZENIA
§ 6
- Celami Stowarzyszenia są:
- Rozwijanie kontaktów osobowych, grupowych i instytucjonalnych między mieszkańcami Węgier i Polski, a w szczególności Sądecczyzny i powiązanych z nią węgierskich regionów partnerskich oraz dokumentowanie tych relacji. Stwarzanie warunków dla swobodnego przepływu myśli oraz wymiany doświadczeń.
- Wzajemne poznawanie szeroko pojętej kultury dwu krajów, ich historii i sztuki oraz dróg rozwoju.
- Kontynuowanie tradycji przyjaznej koegzystencji społeczeństw Polski i Węgier.
§ 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele m.in. poprzez:
- inspirowanie i podejmowanie działań, akcji oraz prac badawczych
i dokumentacyjnych; - współpracę z:
- władzami samorządowymi różnych szczebli oraz ich agendami (instytucjami);
- zainteresowanymi organizacjami pozarządowymi i podmiotami gospodarczymi;
- placówkami dyplomatycznymi i kulturalnymi Węgier;
- jednostkami i grupami nieformalnymi w obydwu krajach oraz z mediami;
- działalność informacyjną i wydawniczą (publikacje, czasopisma, foldery itp.), a także gromadzenie zbiorów;
- działalność organizacyjną i merytoryczną w zakresie kultury, edukacji oraz w innych zakresach, podejmowaną dla realizacji celów, wymienionych w § 6 Statutu;
- wyjazdy studyjne i rekreacyjne, wymianę kulturalną;
- gromadzenie środków finansowych na pokrycie wydatków umożliwiających działalność Stowarzyszenia przez:
- a/ składki członkowskie,
- b/ darowizny, zapisy,
- c/ dotacje,
- d/ wpływy z organizowanych imprez;
- organizację konferencji, debat, prelekcji, spotkań, sympozjów, wykładów, seminariów, szkoleń, warsztatów, odczytów, konkursów, wystaw, koncertów, festiwali, wyjazdów edukacyjnych i udział w podobnych wydarzeniach ukierunkowanych na tematykę węgierską.
§ 8
- Działalność Stowarzyszenia jest działalnością pożytku publicznego, prowadzoną przez Stowarzyszenie jako działalność nieodpłatna.
- Stowarzyszanie może prowadzić odpłatną działalność statutową w celu gromadzenia funduszu na realizację swoich celów, jak w § 7, pkt 6 d.
- Decyzję
w sprawie podjęcia odpłatnej działalności statutowej w którymkolwiek
z wyodrębnionych zakresów w § 7podejmuje zarząd w drodze uchwały. - Odpłatna działalność statutowa podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości.
- Przychód z odpłatnej działalności statutowej służy wyłącznie prowadzeniu działalności statutowej i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ 3
CZŁONKOWIE – ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, obywatele Rzeczypospolitej Polskiej i krajów członkowskich Unii Europejskiej, i prawne, zarejestrowane na terenie tych krajów.
- Zmiany adresowe i zmiany statusu krajów, wspomnianych wyżej, nie pozbawiają członkostwa.
- Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Stowarzyszenia.
§ 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na: członków zwyczajnych, członków wspierających, członków honorowych
§ 11
- Członkiem zwyczajnym może być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklaruje na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna niezależnie od obywatelstwa, która wniosła wybitny wkład w realizację celów, przyświecających Stowarzyszeniu lub szczególnie zasłużona w realizacji celów, dla których zostało powołane Stowarzyszenie.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd – na podstawie pisemnej deklaracji i spełniania powyższych uwarunkowań; uchwała Zarządu powinna być podjęta nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji członkowskiej. W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie dwóch tygodni od daty jej doręczenia złożyć na ręce Zarządu odwołanie do WZC, które rozpatruje to odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko WZC jest ostateczne.
- Nadanie godności członka honorowego następuje przez WZC – na wniosek Zarządu, za zgodą osoby honorowanej.
§ 12
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia;
- uczestniczenia w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp. wydarzeniach organizowanych przez władze Stowarzyszenia;
- zgłaszania projektów uchwał oraz opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia, a także oceniania ich działalności,
- korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
- noszenia odznaki organizacyjnej;
- zaskarżania do WZC uchwał Zarządu Stowarzyszenia;
- wnioskowania o zwołanie Nadzwyczajnego WZC.
- Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
- działania w miarę swych chęci i możliwości na rzecz realizacji celów Stowarzyszenia;
- przestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
- regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
§ 13
- Członek wspierający i honorowy posiada prawa określone w § 12 pkt 1, 2-6 (wyjątkiem jest czynne i bierne prawo wyborcze oraz wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego WZC).
- Członek wspierający ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w statutowych władzach Stowarzyszenia;
- Członek honorowy, podobnie jak zwyczajny ma prawo brać udział w statutowych władzach Stowarzyszenia z głosem stanowiącym.
- Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
- Członkowie Stowarzyszenia za wzorowe wykonywanie swoich obowiązków oraz aktywny udział w działalności Stowarzyszenia mogą być wyróżnieni lub nagradzani przez Zarząd Stowarzyszenia pochwałą ustną lub pisemną, dyplomem uznania, nagrodą rzeczową lub pieniężną.
§ 14
Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
- rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi;
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego;
- wykluczenia w wyniku orzeczenia sądu powszechnego orzekającego karę w postaci pozbawienia praw publicznych;
- pozbawienia członkostwa honorowego w wyniku uchwały WZC.
ROZDZIAŁ 4
WŁADZE STOWARZYSZENIA
Oddział 1. Postanowienia wspólne
§15
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 16
- Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 5 lat. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
- Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą te same funkcje pełnić przez 2 kolejne kadencje; funkcja członka władz Stowarzyszenia może być zmieniona przed upływem 5 lat w wyniku uchwały WZC, w związku z koniecznością takiej zmiany, wynikającą z bieżących uwarunkowań.
- W przypadku ustąpienia lub śmierci członka Zarządu (Komisji Rewizyjnej) w trakcie kadencji, ich skład osobowy jest uzupełniany o osoby, które kandydowały w wyborach do władz Stowarzyszenia, według kolejności uzyskanych głosów.
- Jeśli nie było kandydatów, wspomnianych w ust. 3, to Zarząd podejmuje uchwałę o dokooptowaniu osoby na wakującą funkcję spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia, którzy wyrazili zgodę na wejście w skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, a nie zostali członkami wspomnianych władz. Uchwała taka podlega zatwierdzeniu na najbliższym WZC.
- Mandat członka powołanego w przypadku, o którym mowa w ust. 3 i 4 wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków danego organu.
- Nie można łączyć funkcji członka zarządu i komisji rewizyjnej.
§ 17
Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. Zgromadzeni mogą uchwalić dla rozpatrzenia danej sprawy głosowanie tajne.
Oddział 2. Walne Zebranie Członków
§ 18
- WZC jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W WZC biorą udział:
- a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni i honorowi,
- b) z głosem doradczym – członkowie wspierający i zaproszeni goście.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem. Powiadomienie następuje przez równoczesne wysłanie maili do członków oraz opublikowanie zawiadomienia na stronie internetowej Stowarzyszenia. Nie przewiduje się obowiązku odrębnego powiadamiania członków, niedysponujących w okresie powiadomienia dostępem do Internetu.
- Uchwały WZC zapadają w obecności:
- a) w pierwszym terminie – co najmniej połowy liczby członków Stowarzyszenia plus jeden,
- b) w drugim terminie wyznaczonym w tym samym dniu godzinę później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę osób obecnych, uprawnionych do głosowania.
§ 19
- WZC może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne zebranie sprawozdawcze WZC zwołuje się raz w roku, sprawozdawczo-wyborcze raz na 5 lat.
- WZC obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami WZC kieruje Prezydium Zebrania w składzie – przewodniczący i protokolant.
- W skład Prezydium zwyczajnego WZC mogą wchodzić dowolni członkowie Stowarzyszenia, w tym przedstawiciele władz Stowarzyszenia.
- Prezydium może uzupełnić porządek obrad WZC.
- Protokół z WZC rozsyłany jest drogą mailową do członków Stowarzyszenia. Tą samą drogą należy składać ewentualne wnioski o uzupełnienie protokołu. Wnioski takie będą rozpatrywane na najbliższym kolejnym posiedzeniu Zarządu.
- Nadzwyczajne WZC może odbywać się w każdym, czasie, a zwoływane jest przez Zarząd w szczególnie uzasadnionych przypadkach:
- a) z własnej inicjatywy,
- b) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- c) na umotywowane żądanie co najmniej 1/4 członków zwyczajnych.
- Nadzwyczajne WZC winno być zwołane nie później niż w ciągu 3 tygodni od daty złożenia wniosku lub wniesienia żądania.
- Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego walnego zebrania powinien zawierać proponowany porządek obrad.
- Nadzwyczajne WZC obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 20
Do kompetencji WZC należy:
- określenie głównych kierunków i programów działania Stowarzyszenia,
- uchwalanie statutu i jego zmian,
- uchwalanie budżetu;
- wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności władz Stowarzyszenia (zarządu i komisji rewizyjnej);
- ustalanie
wysokości składek członkowskich oraz innych opłat związanych
z członkostwem w Stowarzyszeniu (np. wpisowe); - rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządu w sprawie stwierdzenia ustania członkostwa bądź wykluczenia ze Stowarzyszenia;
- podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji;
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego;
- podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu majątku;
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady;
- powoływanie pełnomocnika/pełnomocników
do reprezentowania Stowarzyszenia
w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu.
Oddział 3. Zarząd
§ 21
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami WZC, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed WZC.
- Zarząd składa się z co najmniej trzech członków wybranych przez WZC, w tym przewodniczącego, sekretarza i skarbnika. Można powołać też osoby na inne funkcje w zarządzie. Liczebność Zarządu i przydział funkcji określa WZC.
- Zasady działania Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 1 raz na pół roku.
- Posiedzenia Zarządu są otwarte dla wszystkich członków, a w tym celu są ogłaszane zawczasu na stronie internetowej Stowarzyszenia.
- W przypadku niemożności uczestniczenia w zebraniu członka Zarządu może on przesłać drogą mailową swoją opinię w sprawie, która będzie dyskutowana podczas zebrania Zarządu. Opinia taka powinna być odnotowana w protokole posiedzenia Zarządu.
- Protokół z posiedzeń Zarządu, aprobowany przez przewodniczącego, powinien być rozesłany przez sekretarza Zarządu drogą elektroniczną do wszystkich członków Stowarzyszenia nie później niż w pięć dni po zebraniu Zarządu.
§ 22
Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał WZC,
- określanie szczegółowych kierunków działania,
- określenie budżetów i preliminarzy,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
- uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
- podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
- powoływanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań,
- zwoływanie WZC,
- podejmowanie decyzji o organizowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej,
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
- prowadzenie dokumentacji członkowskiej i strony internetowej,
- wnioskowanie o nadanie lub pozbawianie godności członka honorowego,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na WZC.
Oddział 4. Komisja Rewizyjna
§ 23
- Komisja Rewizyjna jest władzą Stowarzyszenia, powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością,
- Komisja Rewizyjna składa się z dwu członków zwyczajnych, niebędących członkami Zarządu.
- Pracą Komisji Rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez nią regulaminu.
- Komisja rewizyjna jest organem uprawnionym do wyznaczenia swojego przedstawiciela do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu.
- Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym. Zarząd ma obowiązek powiadomienia członków komisji rewizyjnej o każdym swoim posiedzeniu.
§ 24
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzanych kontroli i lustracji,
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego WZC w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania zebrania Zarządu.
- zwołanie WZC, w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie lub w trybie ustalonym statutem,
- składanie na WZC wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na WZC.
§ 25
W przypadkach określonych w § 24 p. 3, 4 – WZC winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania. Zarząd zobowiązany jest do ustosunkowania się do zaleceń oraz zapytań komisji rewizyjnej wynikających z przeprowadzonych kontroli.
Termin do ustosunkowania się wynosi 30 dni.
ROZDZIAŁ 5
MAJĄTEK I FUNDUSZE
§ 26
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§27
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- a) opłaty wpisowe i składki członkowskie,
- b) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
- c) dotacje,
- d) darowizny, zapisy i spadki,
- e) wpływy z działalności statutowej.
- Środki pieniężne są przechowywane na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe powinny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto.
- Składki członkowskie powinny być wpłacone do końca 1. kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki w/g zasad określonych przez Zarząd w ciągu 2 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi rachunkowość oraz gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
§ 28
- Dla ważności oświadczenia woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane są podpisy dwóch osób: przewodniczącego (lub wiceprzewodniczącego) i skarbnika.
- Dla ważności innych pism i dokumentów wymagane są dwa podpisy członków Zarządu lub samodzielny podpis przewodniczącego Zarządu.
- W umowach pomiędzy Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek komisji rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania.
- Walne zebranie jest organem uprawnionym do powołania pełnomocnika/pełnomocników do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu.
- Komisja rewizyjna jest organem uprawnionym do wyznaczenia swojego przedstawiciela do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu.
- Zarząd Stowarzyszenia uprawniony jest do ustanowienia pełnomocnika/pełnomocników zarządu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocnika określa przedmiot umocowania.
Rozdział VI – Zmiany Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 29
- Uchwalenie statutu lub jego zmian oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez WZC wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwalenie statutu lub jego zmian oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem WZC wyłącznie wtedy, gdy sprawy te umieszczone zostały w porządku obrad WZC. Do zawiadomienia o zwołaniu WZC mogą być dołączone projekty uchwał.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia WZC określa sposób przeprowadzania likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach, dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nieunormowanych w statucie, mają odpowiednio zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach/ Dz.U. nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami.
Rozdział VII – Przepisy przejściowe
§30
Członkami-założycielami są osoby, które przybyły na zebranie założycielskie (w liczbie co najmniej 7 osób), oraz osoby, które nie przybyły na zebranie założycielskie, ale których „Deklaracja członka-założyciela” została na tym zebraniu przedłożona. Z dniem rejestracji Stowarzyszenia jego członkami stają się członkowie-założyciele, a członkami Zarządu i Komisji Rewizyjnej odpowiednio członkowie, jeśli zostali wybrani na zebraniu założycielskim.
§31
Od pierwszego dnia po wyborze przewodniczącego Zarządu reprezentuje on Stowarzyszenie wobec osób, instytucji i organizacji.
§32
Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia Sądu Rejestrowego.